Katolicisme er den største og ældste kristne kirkeretning. Teologen Richard P. McBrien SJ, har beskrevet den som:
”Intet teologisk princip eller brændpunkt er mere karakteristisk for katolicismen eller er mere centralt i dens identitet end sakramentalitetens princip. Det katolske syn ser Gud i og gennem alle ting: andre mennesker, fællesskaber, bevægelser, begivenheder, steder, genstande, verden i dens helhed, i hele kosmos. Det synlige, det håndgribelige, det endelige, det historiske – alt dette er virkelige eller mulige bærere af det guddommelige nærvær. Det er jo kun i og gennem disse materielle virkeligheder, at vi kan møde den usynlige Gud. Det store sakramente for vort møde med Gud og for Guds møde med os er Jesus Kristus. Kirken igen er sakramentet for vort møde med Kristus og for Kristi møde med os, og sakramenterne igen er de tegn og de redskaber, hvorved det kirkelige møde med Kristus udtrykkes, fejres og gøres virksomt til Guds ære og menneskers frelse.”
Katolicisme er karakteriseret ved:
- ”dens sans for sakramentalitet (Guds nærvær overalt, det usynlige i det synlige, i os og i hele den skabte orden);
- dens formidlings princip (det guddommelige er tilgængeligt for os som en forvandlende, helbredende, fornyende magt gennem livets almindelige ting: personer, fællesskaber, begivenheder, steder, institutioner, naturlige genstande osv.);
- dens sans for fællesskab eller for at være et folk (vi er i bund og grund sociale, og det er vort forhold til Gud og Guds forhold til os også);
- dens orientering mod fornuft og dens kritiske realisme (virkeligheden er hverken selvindlysende eller begrænset til ideernes område);
- dens tilsvarende respekt for historien, for traditionen og for kontinuiteten (vi er produkter af vor fortid, lige så vel som vi er skabere af vor nutid og vor fremtid);
- dens overbevisning om, at vi kan have en lige så radikal forestilling om synd, som vi har lyst til, så længe som vor opfattelse af nåden [Guds velvilje] er endnu mere radikal;
- dens store agtelse for autoritet og orden såvel som for samvittigheden og friheden;
- ja, dens fundamentale åbenhed for al sandhed og for enhver værdi – med et ord, dens katolicitet.”
Richard P. McBrien: “Katolsk tro gennem to årtusinder”, Niels Steensens Forlag 1987. Oversat til dansk af dr. Ruth Plum.
/jh